لیزر صورت با دستگاه لیزر کندلا

عوارض جانبی لیزر مو

لیزر موهای زائد در بین افرادی که تمایل دارند یک راه حل دائمی برای از بین بردن موهای زائد داشته باشند، بسیار محبوب است. به طور کلی می توان گفت که به کار بردن لیزر برای از بین بردن موها با جلوگیری از رشد موهای جدید فولیکول های مو انجام می شود.

با وجود اینکه اغلب افراد، لیزر موهای زائد را یک روش مطمئن برای رها شدن از شر موهای زائد می دانند اما پیش از شروع این فرآیند، افراد لازم است اطلاعات کلی در مورد این روش و همچنین عوارض جانبی لیزر مو داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با برخی از مهم ترین عوارض جانبی لیزر مو آشنا کنیم.

آیا لیزر موهای زائد کارساز است؟

در ابتدا و پیش از آن که اقدام به بررسی عوارض جانبی لیزر مو بپردازیم لازم دانستیم که شما را با لیزر آشنا کنیم. اغلب افراد عمدتا پیش از اقدام به لیزر کردن موهای خود این سوال برایشان پیش می آید که آیا لیزر موهای زائد کارساز است و یا خیر؟

در واقع لازم است بدانید‌ که لیزر موهای زائد بسیار موثر است، اما به ندرت و یا فقط در صورت داشتن تداوم و تعداد جلسات کافی می تواند موجب حذف دائمی موهای زائد شود اما با این وجود نیز لیزر می تواند رشد مو را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

پس از گذراندن اولین جلسات لیزر کردن موها، بسیاری از افراد فقط به مدت چند ماه بدون مو خواهند بود و به عبارتی بهتر در صورت نداشتن تداوم در لیزر کردن، موها در نهایت دوباره رشد می‌کنند، اگرچه اغلب ریزتر، روشن‌تر و کمتر از قبل دیده می‌شوند.

بنابراین به طور کلی می توان گفت که بسیاری از افراد برای دستیابی به یک راه حل دائمی یا رضایت بخش تر برای از بین بردن موهای زائد به جلسات متعدد نیاز دارند. ممکن است با هر جلسه  موهای زائد روشن تر و نازک تر شوند و این احتمال نیز وجود دارد که پس از گذراندن تعداد جلسات کافی، رشد مجدد مو به طور کلی متوقف شود.

همچنین جالب است بدانید که لیزر موهای زائد ممکن است بر روی موهای تیره موثرتر باشد. افرادی که موهای بلوند، قرمز یا خاکستری دارند، ممکن است تغییر چندانی را متوجه نشوند، چرا که نورهای لیزر جذب موهای تیره می شوند و اغلب در موهای روشن موفق نیستند.

در مورد خطرات و یا عوارض جانبی لیزر مو نیز بسیاری از افراد نگرانی دارند. اما لازم است بدانید که این روش تاکنون برای بسیاری از افرادی که از آن استفاده می کنند ایمن بوده است و به عبارتی بهتر به نظر نمی رسد که این روش در درازمدت خطرات جدی سلامتی داشته باشد.

اما با این حال، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی جزئی را پس از لیزر موهای زائد تجربه کنند. بنابراین بهتر است که پیش از اقدام به لیزر کردن موهای زائد، افراد از متخصص پوست خود بخواهند که قبل از انجام آن بر روی ناحیه بزرگتری از پوست، آن را در یک قسمت بسیار کوچکی از پوست تست کنند.

معرفی عوارض جانبی لیزر مو

در واقع پس از لیزر موهای زائد ممکن است چند عارضه جانبی متفاوت ظاهر شود. بیشتر عوارض جانبی جزئی و موقتی هستند. هر کسی که عوارض جانبی پایداری را تجربه می کند باید با متخصص پوست خود مشورت کند. از آن جایی که عوارض جانبی لیزر مو می تواند برای بسیاری از افراد سوال باشد در ادامه شما را با این عوارض آشنا خواهیم کرد.

قرمزی پوست

احتمالا می دانید که لیزر موهای زائد به فولیکول های موهای منطقه مورد نظر برای لیزر، آسیب می رساند که به دنبال آن بدن نیز به این امر واکنش نشان می دهد و بنابراین از جمله عوارض جانبی لیزر مو این است که بسیاری از افراد در منطقه مورد نظر قرمزی و سوزش را تجربه می کنند. همچنین پوست ممکن است گزگز یا حساس شود و حتی ممکن است مقداری متورم شود.

این علائم معمولا کوتاه مدت هستند. ناحیه آسیب دیده ممکن است شبیه پوستی باشد که به تازگی اپیلاسیون یا کنده شده، باشد. برخی از متخصصان پوست از یک بی حس کننده موضعی برای کاهش میزان واکنش پوست فرد به این فرآیند استفاده می کنند. تورم و قرمزی ممکن است با کمپرس یخ یا حمام خنک کاهش یابد.

پوسته شدن پوست

برخی افراد ممکن است پوسته پوسته شدن در ناحیه مورد نظر را تجربه کنند که معمولاً یکی از عوارض جانبی لیزر مو به حساب می آید و می تواند برای برخی از افراد آزار دهنده باشد. در واقع پوسته پوسته شدن گاهی اوقات می تواند منجر به زخم شود. با انجام مراقبت های ویژه ناحیه لیزر شده ای که پوسته پوسته شده، همانند استفاده از مرطوب کننده، فرد می تواند است از بروز هرگونه مشکل دائمی جلوگیری نماید.

تغییرات در رنگ پوست

برخی از افراد ممکن است متوجه تغییرات رنگ جزئی در ناحیه تحت لیزر پوست شوند که از دیگر عوارض جانبی لیزر مو خواهد بود. ممکن است پس از لیزر موهای زائد، پوست کمی تیره تر یا روشن تر شود. افرادی که پوست روشن‌تری دارند، احتمالاً تغییرات رنگدانه ‌ای تیره‌ تری را تجربه می ‌کنند و افرادی که دارای رنگ پوست تیره ترهستند ممکن است بیشتر در معرض تغییرات رنگدانه های روشن تر باشند. این تغییرات به مرور زمان از بین می روند و پوست به حالت عادی باز خواهد گشت.

آسیب چشم

همان طور که می دانید حذف موهای زائد با کمک لیزر صورت می گیرد که به عبارتی برای این امر از لیزرهای قدرتمند استفاده می شود. بنابراین این بدان معنی است که احتمال و خطر آسیب چشم وجود دارد، به خصوص زمانی که یک پزشک بر روی لیزر موهای زائد صورت فرد کار می کند. بنابراین آسیب چشم از عوارض جانبی لیزر موهای زائد است و حتما باید هم فرد تحت درمان و هم پزشک از تجهیزات محافظ چشم استفاده کنند تا در حین انجام لیزر از آسیب چشم جلوگیری شود.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی بر آن بود که شما را با عوارض جانبی لیزر مو آشنا کنیم. لازم است بدانید که لیزر کردن در صورتی که توسط یک متخصص حرفه ای و ماهر انجام شود تاکنون نتوانسته به هیچ فردی آسیب جدی و جبران ناپذیری وارد کند‌. در واقع لیزر کردن فقط پوست و فولیکول مو را مورد هدف قرار می دهد و بنابراین ممکن است تنها عوارض جانبی و کوتاه مدتی که در این مقاله معرفی نموده ایم را پیش آورد. در هر صورت اگر هر عارضه جانبی پیش آمد بهتر است فورا با پزشک مورد نظر در میان بگذارید.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322042#rare-side-effects

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *