عمل سپتوپلاستی چیست ؟

عمل سپتوپلاستی چیست ؟

عمل سپتوپلاستی چیست ؟

عمل سپتوپلاستی، یک عمل جراحی است که بر روی سپتوم یا تیغه بینی انجام می شود که یک راه حل دائمی و کامل برای انحراف بینی است.  دلیل اصلی عمل سپتوپلاستی این است که تیغه بینی در بین دو حفره بینی قرار دارد یعنی این تیغه باید در حالت عادی در مرکزبینی باشد. زمانی که تیغه بینی از جای اصلی خود فاصله بگیرد، عبور هوا در یکی از حفره های داخل بینی دچار اختلال خواهد شد.

به عبارتی اگر تیغه بینی در جای صحیح خود قرار نگرفته باشد، فضای حفره بینی در سمتی که دارای انحراف است، مشکلات تنفسی را برای فرد ایجاد می کند. به طور معمول در این مورد، حفره دیگر بینی گشاد تر شده و این مشکل تنها توسط عمل سپتوپلاستی قابل اصلاح است.

تا انتهای این مقاله از شرکت نوین طب وی کیو اس همراهمان باشید تا با پاسخ ما به سوال سپتوپلاستی چیست، این عمل را بیشتر بشناسید.

عمل سپتوپلاستی چیست و چطور انجام می شود؟

مراحل انجام عمل سپتوپلاستی

انجام عمل سپتوپلاستی مثل هر عمل دیگری مراحل خاصی دارد که زیباجویان به منظور کسب نتیجه مطلوب باید از تمام آنها با موفقیت عبور کنند. در ادامه به مراحل اصلی این جراحی می‌پردازیم.

مشاوره قبل از عمل

در این مرحله باید با یک جراح مختصص حداقل یک جلسه مشاوره داشته باشید. در این جلسه شما می‌توانید بیشتر پزشک را بشناسید و سوالات خود را بپرسید. همچنین پزشک شرایط شما برای انجام عمل سپتوپلاستی را بررسی خواهد کرد و معاینات لازم را انجام می‌دهد. در صورتی که شرایط انجام سپتوپلاستی را داشته باشید آزمایشات لازم را انجام می‌دهید و تا روز عمل از دستورات پزشک پیروی می‌کنید. معمولا عمل چند روز بعد از مشاوره انجام می‌شود تا بتوانید توصیه‌های قبل از عمل را به خوبی رعایت کنید و چیزی را جا نیاندازید.

عمل سپتوپلاستی

چند روز بعد از مشاوره نهایی،‌ به اتاق عمل خواهید رفت تا مرحله اصلی جراحی آغاز شود. این جراحی با بیهوشی انجام می‌شود تا شما هیچ دردی را حین جراحی سپتوپلاستی تجربه نکنید. متخصص ابتدا یک برش کوچک در زیر بینی ایجاد می‌کند. البته توجه داشته باشید، محل برش بسته به شرایط شما ممکن است در یک سمت یا هر دو سمت بینی باشد. سپس متخصص، پوست و بافت نرم بینی شما را کنار می‌زند تا به استخوان و غضروف بینی دسترسی داشته باشد.

به منظور بازگرداندن غضروف و استخوان سپتوم به جای خود، جراح هر مانعی را از مسیر اصلی سپتوم بر خواهد داشت. به این منظور ممکن است بخشی از استخوان سپتوم را شکسته و در جای اصلی خود قرار بدهد تا بعد از جوش خوردن استخوان در جای مناسب قرار داده شود. در نهایت با ایجاد تغییرات لازم، ناحیه برش با بخیه بسته می‌شود و با استفاده از گچ، پانسمان و یا اسپلینت فیکس می‌شود تا در جای درست خودش جوش بخورد.

دوره نقاهت بعد از عمل سپتوپلاستی

کل فرایند جراحی سپتوپلاستی نهایتا ۲ تا ۴ ساعت طول میکشد و بعد از آن به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد تا هوشیاری لازم را کسب کنید. معمولا چند ساعت بعد از عمل سپتوپلاستی ترخیص می‌شوید و می‌‌توانید به منزل بروید.

مزایای عمل سپتوپلاستی

بلافاصله بعد از عمل سپتوپلاستی ، بیمار تورم اولیه و گرفتگی بینی را تجربه می کند. البته، در طول چند هفته، بیشتر بیماران بهبود قابل ملاحظه ای را در جریان هوا از مجاری بینی خود گزارش می دهند. بعد از عمل سپتوپلاستی، شما می توانید از مزایای زیر بهره مند شوید:

  1. بهبود تنفس – به دلیل باز شدن مجاری عبور هوا از راه بینی، عملکرد کلی تنفس از راه بینی، به میزان قابل ملاحظه ای بهبود می یابد.
  2. بازیابی حواس – برخی بیماران به دلیل انسداد مجاری بینی، قبل از عمل سپتوپلاستی، با مشکلاتی از قبیل از دست رفتن حس بویایی یا چشایی روبرو بودند. وقتی بعد از درمان، مجاری عبور هوا به خوبی کار می کند، حواس بویایی و چشایی شما نیز معمولاً به طور کامل بازیابی می شوند.
  3. کیفیت خواب – وقتی سپتوم دارای شکل مناسب باشد، حداکثر جریان هوا در آن انجام می شود، و بیمارانی که از کیفیت کاهش یافته خواب از قبیل خرخر کردن یا انسداد بینی قبل از عمل رنج می بردند، دیگر با این مشکل روبرو نخواهند بود.
  4. کاهش وقوع عفونت های سینوسی، خونریزی بینی یا سردرد – گشاد شدن مجاری عبور هوا در بینی، تخلیه ترشحات سینوسی را تضمین کرده و در نتیجه از گرفتگی بینی و سردرد های توام با فشار، می کاهد.

عوارض عمل سپتوپلاستی چیست؟

عوارض عمل سپتوپلاستی

جراحی سپتوپلاستی به عنوان یک عمل ایمن و بی خطر شناخته می‌شود اما میزان عوارضی که بعد از این جراحی تجربه می‌کنید به مهارت و تجربه جراح و رعایت مراقبت‌های بعد از عمل بستگی دارد. سپتوپلاستی با یک سری عوارض طبیعی همراه است که به سرعت بهبود می‌یابد. این جراحی در اغلب افراد عوارض محدودی دارد که موقت بوده و با رعایت مراقبت‌ها برطرف می‌شود. از مهم‌ترین عوارض عمل سپتوپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلال در حس بویایی
  • درد و تورم بینی
  • باقی ماندن اسکار جراحی روی بینی
  • باز شدن بیش از حد حفره بینی و خشکی مخاط
  • بی حسی و گیجی موقت بعد از عمل
  • از دست دادن موقت حس بویایی
  • تغییر در کیفیت صدا

توجه داشته باشید که این عوارض در تمام افراد بروز پیدا نکرده و شما ممکن است تنها چند مورد از این عوارض را به صورت محدود تجربه کنید.

خوشبختانه با رعایت توصیه‌های قبل و بعد از عمل می‌توانید این عوارض را به حداقل برسانید که در ادامه به آن ها پرداخته ایم.

مراقبت‌های بعد از عمل سپتوپلاستی

بعد از عمل سپتوپلاستی، متخصص شما یک سری توصیه هایی می‌کند که به کاهش عوارض بعد از جراحی و کسب نتیجه مطلوب کمک می‌کند. متداول‌ترین توصیه‌های بعد از عمل عبارتند از:

  • از لباس‌های دکمه دار استفاده کنید تا هنگام تعویض آن فشاری روی بینی ایجاد نکنید.
  • از تماس با بینی یا فین کردن خودداری کنید.
  • هنگام خواب سر خود را بالا بیاورید
  • تا چند هفته از خوردن مواد غذایی سفت که به جویدن احتیاج دارند جلوگیری کنید.
  • تا چند وقت عینک نزنید.
  • از فعالیت و وزرش شدیداً اجتناب کنید.
  • از عطسه، سرفه و خنده‌های شدید اجتناب کنید.
  • تا ۳ هفته از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید.
  • تا ۲ ماه از رفتن به استخر و سونا جداً خودداری کنید.

هزینه عمل سپتوپلاستی

هزینه سپتوپلاستی به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به طور کلی می‌توان گفت که هزینه آن از عمل زیبایی کمتر است. عواملی مثل میزان تخصص پزشک،‌ تجهیزات کلینیک،‌ میزان انحراف بینی و … بر هزینه این جراحی تاثیرگذار است. در صورتی که جراحی با پیچیدگی بیشتری همراه بوده و به مداخلات بیشتر احتیاج داشته باشد،‌ هزینه آن نیز افزایش می‌یابد.

سخن نهایی

در این مطلب بررسی کردیم که جراحی سیتوپلاستی بینی چیست و روند آن چگونه پیش می‌رود. درصد موفقیت این عمل بالاست و با وجود این برخی افراد بعد از عمل نیز علائم قبلی را دارند و مجبور می‌شوند دوباره عمل کنند که در این شرایط کار جراح بینی ترمیمی سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *