لیزر جای جوش

لیزر جای جوش چگونه انجام می شود؟

حتما تا کنون نام لیزر جای جوش را شنیده اید. در واقع از ناخوشایندترین اتفاق هایی که ممکن است برای شما و یا هر فرد دیگری پیش آید، جوش است. در واقع همه ما بارها تجربه جوش را داشته ایم که معمولا بر روی پوست می افتد. به عبارتی در هنگام نگاه کردن  به پوست متوجه یک یا چند برآمدگی خواهید شد که همان جوش است.

در حقیقت جوش ها در طی دوران نوجوانی بسیار پیشرفت می‌کنند. همچنین این جوش ها ممکن است حتی برای همیشه به یادگار بمانند که طبیعتا هیچ فردی به آن ها علاقه ای ندارد. به همین دلیل برای از بین بردن آن ها راه های مختلفی استفاده می شود تا شاید از شر این جوش ها و همچنین جای آن ها راحت شد.

از جمله بهترین روش های موجود می توان به لیزر جای جوش اشاره کرد. در واقع امروزه نه تنها لیزر موهای زائد بلکه لیزر جای جوش نیز توانسته است افراد بسیاری از رده های سنی مختلف را به خود جذب کند. در صورتی که شما نیز تمایل دارید بدانید لیزر جای جوش چگونه انجام می شود؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

انواع جوش و دلایل تشکیل آن ها

در ابتدا و پیش از شرح در مورد لیزر جای جوش شاید بهتر باشد که با انواع جوش و همچنین دلیل به وجود آمدن آن ها اطلاعات بیشتری داشته باشید. به طور عمده جوش ها ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شود و یا به عبارتی دقیق تر توسط هورمون‌های آندروژن تشکیل می‌ شوند. جالب است بدانید که این نوع هورمون ها در دوره نوجوانی و جوانی فعالیت خود را آغاز می‌ کنند.

به عبارتی دقیق تر می توان گفت که حساسیت به این نوع هورمون ها به همراه باکتری های موجود بر روی سطح پوست و البته اسیدهای چرب موجود در غدد چربی، باعث می شوند انواع جوش ها به وجود آیند. از دیگر مهم ترین دلایل ایجاد جوش همچنین می توان به تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی زنان، آلودگی های هوا، به کار بردن محصولات مراقبت‌ های پوستی، داشتن استرس و البته برخی از داروها اشاره کرد. انواع جوش عبارتند از موارد زیر :

▪︎ جوش سرسیاه : به طور کلی در این نوع جوش ها، چربی های زائد و سلول های مرده، منافذی که در پوست باز هستند را پر می کنند و در نتیجه منجر به ایجاد جوش سرسیاه می شوند.

▪︎ جوش سرسفید : این نوع جوش ها نیز عمدتا به دلیل چربی ها و سلول های مرده تشکیل می شوند.

▪︎ پاپول ها : برآمدگی های کوچکی که قرمز و یا صورتی هستند را جوش پاپول می نامند که معمولا ملتهب می شوند.

▪︎ جوش چرکی : این نوع جوش ها مشابه جوش های سرسفید هستند که با اطراف خود قرمز می شوند.

▪︎ ندول ها : جوش های بزرگ و دردناکی که معمولا در اعماق پوست قرار می‌ گیرند را ندول می نامند که از دیگر انواع جوش های متداول به حساب می آیند.

▪︎ کیست ها : جوش های پر از چرکی که موجب به وجود آوردن اسکار و یا جای زخم می شوند به کیست معروف هستند که برخی از افراد مجبور به لیزر جای جوش این نوع نیز می شوند.

لیزر جای جوش

لازم است بدانید که لیزر جای جوش همانند لیزر موهای زائد یک نوع لیزر درمانی است. در واقع همان طور ‌که از اسم لیزر جای جوش نیز مشخص است، برای درمان و از بین بردن لکه های به جا مانده از جوش های قدیمی استفاده می شود.

اما در مورد اینکه لیزر جای جوش چگونه انجام می شود باید گفت که این لیزر نور را بر روی لایه های سطحی پوست متمرکز می کند. سپس با این عمل جای جوش و هر گونه اسکار مانده بر روی پوست از بین می رود و البته به طور همزمان رشد کردن سلول های سالم و جدید پوست را تحریک کرده تا بتوانند جایگزین بافت های اسکار شوند.

البته لازم به ذکر است که لیزر جای جوش نمی تواند تمامی لکه های باقی مانده را به طور کامل از بین ببرد. اما با این وجود آن ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد و حتی ممکن است درد آن ها را نیز کمتر کند. با این حال لازم است بدانید که افراد دارای پوست تیره، جوش های فعال و یا پوست چروک شده نمی توانند کاندید مناسبی برای لیزر جای جوش باشند.

لیزر جای جوش دارای گرما است که این گرما بر روی لایه رویی پوست متمرکز شده و در نتیجه جای زخم و یا لکه ها را از بین می برد. پس‌از اینکه لایه سطحی پوست از بین رفت، جای زخم و جوش به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد و پوست نیز صاف تر دیده خواهد شد‌.

همزمان که لایه آسیب دیده پوست از بین می رود، گرما و همچنین نور لیزر جای جوش موجب می شود سلول های سالم جدیدی در سطح پوست رشد کنند. البته از جمله دیگر فواید لیزر درمانی این است که با بالا بردن گرمای این قسمت ها، علاوه بر بیشتر شدن جریان خون، التهاب های موجود در پوست نیز کاهش می یابد و بدین گونه نحوه عملکرد لیزر جای جوش موجب تاثیر بر جای جوش های باقی مانده می شود.

مراقبت های قبل و بعد از لیزر جای جوش

لیزر جای جوش می تواند برای از بین جای جوش ها بسیار کمک کننده و مفید باشد. اما باید دقت کنید که نباید انتظار معجزه از این روش را داشت. در ادامه برخی از بهترین توصیه ها برای گرفتن بهترین نتیجه از لیزر جای جوش را برای شما پیشنهاد می‌ کنیم :

▪︎ بهتر است که در ابتدا با یک پزشک متخصص پوست مشاوره داشته باشید.

▪︎ پیش از اقدام به لیزر جای جوش به مدت چند هفته در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

▪︎ سیگار را نیز لازم است حداقل پیش از دو هفته ترک کنید.

▪︎ استفاده از ویتامین های E، آسپرین و یا دیگر مکمل ها که ممکن است بهبودی را به تاخیر اندازند، خودداری کنید.

▪︎ محصولات مراقبتی پوستی که دارای رتینوئید یا اسید گلیکولیک هستند را بهتر است پیش از لیزر جای جوش به مدت دو هفته کنار بگذارید.

بنابراین در صورتی که قصد دارید برای از بین بردن جوش های خود از لیزر جای جوش استفاده کنید بهتر است در ابتدا تمامی نکات گفته شده در این مقاله را در نظر بگیرید. همچنین شما می توانید برای دریافت انواع خدمات در زمینه لیزر همانند لیزر جای جوش و یا لیزر موهای زائد به کلینیک مراجعه نمایید.

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/laser-treatment-for-acne-scars

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *